Accés al contingut Accés al menú de la secció
Producció agroalimentària ecològica  > Notícies  > El desarmament aranzelari del ...
 
Dimecres, 24 d'octubre de 2018

El desarmament aranzelari del Canadà, oportunitat per a la fruita ecològica

Cítrics i prunes lideren els enviaments al mercat nord-americà. En la primera meitat de 2018 ja gairebé s'iguala tot el volum de 2017


Si l'any passat van ser la Xina i el Brasil, aquesta edició els països importadors convidats de Fruit Attraction són Canadà i la península Aràbiga. La iniciativa busca augmentar les exportacions a aquests mercats que, després del Brasil, són les principals destinacions no europees de les fruites i verdures espanyoles, amb 68,6 i 55,2 milions d'euros (només a l'Aràbia Saudita), respectivament, el 2017.

Amb aquesta finalitat, la fira els dedicarà les taules rodones del seu World Fresh Forum que se celebrarà el dimecres 24 i dijous 25 d'octubre (de 9.30 a 11.00 a la sala de premsa d'Ifema, en la primera planta de l'edifici Sud), així com trobades B2B.

El tractat de lliure comerç subscrit entre la UE i el Canadà, que el mes passat va complir un any en vigor, eliminarà de manera progressiva els aranzels als productes frescos europeus, procés que depenent de la partida, prendrà entre cinc i deu anys, estima María Naranjo, directora d'aliments, vins i gastronomia de l'Icex.

L'experta aclareix que el sector més afavorit pel CETA, com es coneix a l'acord per les seves sigles en anglès, serà l'hortofructícola, ja que el Canadà és rival directe d'Espanya en flors tallades. En aquest sentit, afirma que el pacte accentuarà la tendència ascendent dels enviaments de fruites i verdures espanyols, que de 2000 a 2017 han passat de 21 a 69 milions d'euros i que només en la primera meitat d'aquest any ja assoleixen els 67 milions.

El gruix de les exportacions són cítrics i fruites d'os, com les prunes i el caqui, aquest últim de gran acceptació entre els consumidors canadencs. Però potser l'oportunitat més gran en aquest mercat s'obre per a les fruites amb certificat ecològic, un segment en el qual Espanya ha despuntat notablement en els últims tres anys (de 700 milions el 2015 se'n va saltar a 891 el 2017, i aquest any es preveu arribar a 920, total global).

Per ajudar el sector a guanyar visibilitat al Canadà, l'ICEX va portar més de 40 empreses a participar en la versió nord-americana de Sial París (el Saló Internacional de l'Alimentació), que es va celebrar el maig a Montreal, on Espanya va comptar amb pavelló propi, i organitza missions inverses de prescriptors (bloguers, youtubers i periodistes) i compradors.

Jordània és clau com a plataforma de reexportació a l'Aràbia, l'altre país convidat d'aquesta edició

En el cas dels països àrabs, “l'atractiu és doble –subratlla– perquè ells sí que importen flors”. De fet, en els últims 17 anys, les vendes de flors espanyoles a aquesta regió han passat de tot just 200.000 euros a cinc milions d'euros, que se sumen als 142 milions en enviaments de fruites i verdures.

Amb els països d'aquesta zona no hi ha acords de lliure comerç i es negocia “protocol per protocol”, aclareix. Si bé Emirats, l'Aràbia Saudita i Qatar són les principals destinacions, adverteix que Jordània és clau com a plataforma de reexportació per la força de les seves xarxes de distribució.


Font: CincoDías