Accés al contingut Accés al menú de la secció
Producció agroalimentària ecològica  > Notícies  > Espanya: Les botigues ...
 
Dijous, 16 d'agost de 2018

Espanya: Les botigues ecològiques especialitzades perden el seu poder, però reaccionen

Segons les últimes dades del Ministeri d'Agricultura, Alimentació i Medi Ambient (MAPAMA), les vendes dels productes ecològics a Espanya van augmentar un 12,5% el 2016, fins arribar a un valor de 1.686 milions d'euros. L'informe de mercat d'EcoLogical es va centrar, entre altres coses, en el desenvolupament dels canals de venda i afirma que el canal especialitzat i independent està experimentant un important procés de reestructuració. Han aparegut nous competidors en termes de cadenes minoristes i tendes online.


El ràpid creixement del comerç minorista convencional

S’ha produït una reducció dràstica de la quota de mercat dels canals independents de venda ecològica especialitzada, del 63-73% el 2015 a només el 37,1% el 2017. Segons les estadístiques de MAPAMA, les botigues especialitzades van disminuir del 45% al ​​37%. D'altres, com ara vendes directes, cooperatives, càtering i restaurants, també van decaure, però no tant (les dades de 2017 encara no estan disponibles). En canvi, la quota de mercat dels canals de venda convencionals ha mostrat un creixement massiu dels ingressos dels productes ecològics durant els últims tres anys, des del 27-37% al 61,3%. Els supermercats i els discounters (botigues de descomptes) han fet grans progressos.

Botigues especialitzades: més espai, més opcions

L'informe va trobar que per reaccionar a aquest desenvolupament, el format de venda tradicional de petites botigues especialitzades (herbolaris i eco-botigues) està evolucionant cap a grans botigues ecològiques, amb una oferta de productes més gran. També la mida de les botigues especialitzades augmenta des d'uns 100 m2 fins a una mitjana de 200-250 m2 de superfície de venda. No obstant això, hi ha excepcions, amb magatzems de fins a 800 m2.

En botigues petites, l'assortiment ecològic és d'aproximadament 1.000-1.500 productes. En botigues més grans, els consumidors poden triar entre 3.000 i 4.000 productes de mitjana. Però no es tracta només de la quantitat de productes, també es tracta d'oferir productes d'alta qualitat, que encara és més important, segons indica l'informe EcoLogical. Els productes frescos, fruites, verdures, grans, lactis i carn, són les principals categories d'aquests formats. Segons diferents fonts, la quota de consum d'aquest canal varia entre el 30% i el 45%.

Creixement de les cadenes de supermercats ecològics

Segons les estadístiques proporcionades per EcoLogical, hi ha hagut un notable creixement en les principals cadenes ecològiques independents, a causa de l'augment del nombre de les seves botigues durant els dos últims anys. Amb l'objectiu de satisfer als clients estrangers, les estratègies d'expansió de Veritas, Navarra, SuperSano i d'altres, es centren en grans ciutats i zones turístiques. A més de les iniciatives nacionals, les cadenes internacionals, com la francesa Bio C’bon, estan guanyant força i es preveu a curt termini la introducció a Espanya de nous minoristes independents internacionals, afirma EcoLogical.

Els compradors trien les botigues especialitzades per la qualitat

Segons un estudi de GfK del passat mes de juliol, 3 de cada 10 compradors diuen que compren exclusivament en botigues ecològiques especialitzades, de les que existeixen prop de 2.500 a Espanya. El perfil del comprador del canal especialitzat sembla ser similar al comprador de productes ecològics en general, ja que tenen el mateix perfil d'edat, sexe i, fins i tot, ubicació geogràfica i social. Els que opten pel canal especialitzat han estat consumint aquest tipus de productes una mitjana de 6 anys. Segons l'estudi GfK, exposen els mateixos motius principals per començar i continuar en la categoria: evitar productes obtinguts amb plaguicides i portar una vida més saludable. Trien les botigues especialitzades per la qualitat dels productes i per la confiança que donen al comprador. El canal especialitzat sembla cobrir molt bé les demandes dels consumidors. Aquestes eco-botigues ofereixen productes que els compradors no semblen trobar tan fàcilment al canal no especialitzat.

El sector convencional

L'informe d’EcoLogical revela que, tot i que el comerç minorista independent està creixent, el retail convencional (comerç modern) també s'ha mostrat compromès en augmentar l'oferta i assortiment de productes ecològics a les seves prestatgeries. En els últims dos anys, la gran majoria de les cadenes de supermercats han introduït la categoria ecològica, unint-se a hipermercats i botigues de descompte, com Aldi i Lidl, que contínuament estant innovant i incorporant nous productes ecològics. El detallista espanyol El Corte Inglés va crear La Biosfera a l’any 2017, que és un format comercial especialitzat que situa l’oferta dels productes ecològics en un espai diferenciat. Supermercats com Dia i Consum també han començat a oferir una gamma limitada de productes ecològics, incloent fruites i verdures.

Carrefour pren el lideratge

Segons es va identificar a l'informe, el principal obstacle per al consum de productes ecològics és el preu. No obstant això, la disponibilitat ha millorat, tant en el canal especialitzat com en el comerç generalista, a causa de millores en la cadena de subministrament. Actualment, la gent pot trobar menjar ecològic en gairebé tots els canals comercials i el preu dels productes bàsics està baixant lleugerament. I les ofertes també ajuden a l’estalvi dels compradors.

El format més innovador sobre la categoria bio és Carrefour. El 2017, la cadena minorista va introduir 1.500 productes ecològics en el seu nou concepte de supermercat de conveniència: Mercat Carrefour. També està implantant un nou canal especialitzat, Carrefour Bio, que ja compta amb dues botigues a Madrid (i una a Barcelona). Fonts de la companyia van anunciar recentment que la categoria ecològica, amb un creixement interanual del 35%, ja representa un 1,5% de la facturació de la companyia.


Font: organic-market.info
Autora: Karin Heinze (37/07/2018)
Informe: El sector ecológico en España 2018