Accés al contingut Accés al menú de la secció
Producció agroalimentària ecològica  > Notícies  > Espanya no ha de caure en ...
 
Dimecres, 28 de febrer de 2018

Espanya no ha de caure en triomfalismes davant de l'auge ecològic

Espanya porta diversos anys amb interessants dades de creixement en producció ecològica. Tanmateix, és necessari posar aquestes dades “en perspectiva” per fer una anàlisi completa del sector dins del mercat europeu.


La producció ecològica a Espanya ha registrat interessants xifres de creixement en els últims anys, tant en superfície com en consum, però cal “posar aquestes dades en perspectiva” per no caure en “triomfalismes” i ajudar a consolidar així l'agricultura escològica espanyola en el futur.

Així ho assenyala en una entrevista a Efeagro la consultora internacional sobre temes mediambientals i agricultura ecològica, i membre del Grup de Lideratge d'IFOAM, Nathalie Parès, qui recorda que encara que Espanya lidera a Europa la superfície en producció ecològica (més de dos milions d'hectàrees el 2016, últimes dades disponibles) el seu creixement percentual ha estat baix (+2,5 %).

Itàlia i França trepitgen els talons a Espanya

Itàlia (1,8 milions d'hectàrees i un creixement del 20,4 % respecte a 2015), França (1,5 milions ha i +16,3 %) i Alemanya (1,25 milions ha i +14,9 %) estan “trepitjant els talons a Espanya”, sobretot els italians que, de continuar amb aquest ritme, podrien tornar a recuperar el seu lideratge europeu, assenyala l'experta.

A més, el percentatge que Espanya destina a la producció bio sobre el total de la superfície agrària és del 8,7 % i, en el rànquing europeu, se situa en dotzena posició; és a dir, afegeix, “com a primer país europeu en superfície eco no és la més potent” i torna a estar per davant Itàlia (14,5 %), en cinquena posició.

Liechtenstein (37,7 %), Àustria (21,9 %), Estònia (18,9 %), Suècia (18 %), Itàlia (14,5 %), Letònia (14,3 %), Suïssa (13,5 %), la República Txeca (11,5 %), Finlàndia (10,4 %), Eslovàquia (9,9 %) i Eslovènia (9 %) estan abans que Espanya, segons dades recollides a l'anuari “El món de l'agricultura ecològica” d'IFOAM i FiBl.

Punt positiu: l'àrea ecològic que està en conversió

No obstant això, valora que, dels més de dos milions d'hectàrees certificades en producció ecològica, la part en conversió sigui de 345.925 ha, i la classificada com a primer any sumi 264.143 ha: “Espanya és el país (comunitari) on aquesta progressió ha estat més forta” el 2016.

Respecte a la distribució de la superfície ecològica, la major part correspon a pastures, segons Parès. Si bé “és una bona notícia per a la ramaderia, si contemplem la producció bio com una eina per a la sostenibilitat i per reduir l'impacte de l'agricultura sobre el canvi climàtic, utilitzar més de la meitat d'aquesta superfície per a la producció raamdera no contribueix massa a aquest objectiu”, assegura.

El consum ecològic a Espanya ha tornat a registrar el 2016 xifres positives de creixement, el 12,5 % més que l'any anterior, amb gairebé 1.700 milions d'euros, encara que “s'ha alentit si es compara amb el 25 % de l'any anterior”.

Europa és, després dels Estats Units, el segon mercat més important de productes ecològics i destaquen, per davant d'Espanya, Alemanya (9.500 milions d'euros), França (6.700 milions), Itàlia (2.600 milions), Regne Unit (2.500 milions d'euros), Suïssa (2.300 milions) i Suècia (1.900 milions d'euros).

Connectar amb el consumidor més jove

En aquest sentit, Parès defensa que els elaboradors han d'innovar i cridar l'atenció de les noves generacions, amb productes enfocats a clients més joves, ja que a Espanya el principal consumidor d'aliments eco és el “sènior”.

Per a això, segons el seu parer, s'ha d'aprofitar també l'estrebada que tenen els productes “eco” en la distribució, ja que els hípers i súpers convencionals estan entrant de forma decidida en el sector ecològic, el que suposa un important suport per ajudar a difondre el producte bio.

Puntualitza, no obstant, que “les botigues especialitzades estan resistint, i això és interessant per al sector, perquè són elles les que promouen els valors ecològics i ofereixen l'oferta de productes bio més gran; i això és bo per mantenir el consumidor interessat”.

D'altra banda, anima al sector ecològic a vertebrar-se, a unir-se en un grup de pressió que defensi els seus interessos, perquè en els propers dos anys caldrà desplegar el nou reglament ecològic de la Unió Europea, a més que de cara a la revisió de la Política Agrària Comuna (PAC) cal estar ben organitzats, davant les organitzacions agràries clàssiques, en defensa dels seus interessos.


Font: Efeagro.com