Accés al contingut Accés al menú de la secció
Producció agroalimentària ecològica  > Notícies  > Fusions i compres marcaran ...
 
Dimarts, 06 de febrer de 2018

Fusions i compres marcaran l'evolució del canal especialista ecològic el 2018

El consum ecològic porta diversos anys amb creixements significatius de dos dígits. Aquest increment ha comportat un creixement semblant de nous punts de venda. El canal especialista eco ha iniciat un procés d'adequació dels seus models de venda i de gestió. Els experts no descarten fusions i compres al llarg d'aquest any.


El canal especialista ecològic encara és majoritari en la venda de producte eco, però està molt atomitzat, i en els últims anys ha perdut quota de mercat davant la distribució convencional i la seva aposta pel bio, pel que diversos experts preveuen en 2018 operacions d'expansió, fusió i compra.

Segons les últimes dades oficials -de 2016-, l'especialista compta amb un 42 % de la distribució minorista de producte eco, mentre que el canal convencional arriba al 38%, el que suposa un augment relatiu respecte a anys anteriors.

Noves estratègies

Per als experts consultats per Efeagro, aquesta tendència continuarà al llarg de 2018 i “obligarà” a les cadenes especialitzades a emprendre noves estratègies, el que, al seu torn, propiciarà l'entrada de grups internacionals de la distribució especialitzada ecològica al mercat espanyol.

Fins ara, el canal especialista “ha estat, i és, majoritari” en la venda de producte ecològic, però “aquesta situació pot canviar a curt termini a causa de l'estratègia d'impuls de la categoria bio que el canal convencional porta desenvolupant en els últims 3 anys”, segons el director de la consultora especialitzada agroalimentària i mercats eco Provotec, Pedro López.

El canal especialista està en procés de professionalització, concentració i creixement, que es tradueix, en “l'aparició i expansió de minicadenes d'ensenyes” bio; el model que “comença a agafar força” és el del supermercat com a substitut del model tradicional de botiga, explica López.

Objectiu del canal especialista ecològic: guanyar força i volum

López subratlla que “s'estan produint moviments de concentració i expansió“, i apareixen les primeres cadenes de producte bio que s'expandeixen des de les seves zones geogràfiques d'origen per tot el territori nacional, com Veritas (pioner en el model de cadena de súper eco), El Vergel, GranBiBio, Herbolari Navarrès, etc.

El director de la consultora en mercats ecològics Eco-Logical.bio, Diego Roig, assegura que en els propers mesos “assistirem a processos de concentració” de supermercats i botigues eco “per guanyar força i volum, perquè encara són corporacions petites comparades amb la distribució convencional”.

Els “grans” de la distribució “estan en eco” amb cada cop més categories i productes, la qual cosa empeny a les cadenes especialitzades a estudiar fusions i a apostar per “innovació” en l'oferta: “més funcionals, més varietat en productes sense gluten o sense lactosa, i fins i tot menjar per emportar”, assenyala.

Per a López, el canal especialista ha començat un procés d'adequació dels seus models de venda i gestió, amb una millora visible en l'equilibri de l'oferta i la varietat dels seus assortiments, la presentació en punt de venda i la gestió dels locals.

La varietat i disponibilitat de producte fresc, punt fort del canal especialista

Roig destaca que el producte fresc és un dels punts forts de les botigues especialitzades i del qual la gran distribució té menys referències.

Des de TAE Europa, dedicada a l'assessoria de fusions-adquisicions entre pimes del sector agroalimentari europeu, l'expert en el sector ecològic, Nicasio Miralles, avança que tres grans grups foranis de la distribució bio estudien entrar al mercat espanyol.

López creu que és probable que el canal especialista creixi amb l'arribada de noves cadenes internacionals “atretes pel grau de maduresa que està assolint el mercat bio a Espanya” i comenta que la tendència la va començar a marcar la cadena francesa Bio c'Bon, que va arribar a Madrid el 2015 i el procés d'expansió del qual continua.

Entrada de grups internacionals

En aquest sentit, Miralles anuncia que en aquest semestre es produirà “el primer desembarcament d'un important grup francès” que comprarà “una cadena de supermercats bio espanyola” per “implantar” el seu model de negoci que “suposarà oferir productes eco més assequibles”.

Amb l'entrada d'aquest grup del país veí, preveu que comenci “una nova xarxa de distribució” al sector eco, “més de l'estil dels grans convencionals, però en bio” amb proveïdors amb més volum de vendes.

“Cal veure si la reacció del canal especialista serà suficient per mantenir la seva hegemonia en la distribució bio nacional o si el mercat espanyol anirà ben aviat, com ha passat en altres mercats europeus, a una situació on el canal convencional serà el líder de la venda de productes ecològics”, diu López.


Font: efeagro.com