Accés al contingut Accés al menú de la secció
 

Consum

Logos campanya PAE
Logotips de les campanyes catalana i espanyola de promoció d'aliments ecològics

 

¿PER QUÈ CONSUMIR PRODUCTES I ALIMENTS ECOLÒGICS? 

Aquí tens deu bones raons per fer-ho!

  1.  Perquè són saborosos
  2.  Perquè són saludables i nutritius
  3.  Perquè són segurs
  4.  Perquè respecten el  medi ambient
  5.  Perquè han estat produits sense pesticides i adobs de síntesi química
  6.  Perquè no utilitzen organismes modificats genèticament
  7.  Perquè no es permet forçar artificialment el creixement dels animals
  8.  Perquè en la seva obtenció s'ha respectat al màxim el benestar animal
  9.  Perquè l'ús d'additius està molt restringit
  10.  Perquè estan regulats estrictament per normatives europees i controlats per organismes degudament acreditats
     

En aquesta secció hi podeu trobar material de promoció i informació útil als interessats en trobar i consumir productes i aliments ecològics

 

Díptic: Aliments ecològics, etiquetatge i garantia

Diptic_Etiquetatge

Aquest díptic divulgatiu, orientat principalment als consumidors, explica com podem reconèixer un aliment ecològic, en funció de si es tracta d’aliments que es venen en un envàs etiquetat que no pot ser modificat o manipulat, com per exemple una ampolla d’oli, una safata de fruita envasada o un pot de melmelada, o si es tracta de productes que es venen sense envasar i/o etiquetar, com en el cas de venda de productes en els quals l’envàs original ha estat obert o retirat pel venedor final, ja sigui per vendre’ls a granel o fraccionats, perquè han estat elaborats en el mateix punt de venda i es venen sense envasar i etiquetar, com per exemple el pa o la carn, o perquè s’envien al consumidor final dins d’una caixa o cistella. La certificació de l’activitat de totes les empreses que intervenen en l’elaboració d’un aliment ecològic permet que els consumidors tinguem les degudes garanties de la integritat ecològica dels productes certificats.

Descàrrega del díptic, en format pdf:

 

Evolució de la caracterització de la tipologia i perfil del consumidor d'aliments ecològics a Espanya

Evolució del perfil del consumidor d'aliments ecològics

El Ministeri d'Agricultura, Alimentació i Medi Ambient disposa al seu espai web per a la seva descarrega aquests estudis sobre el perfil del consumidor d'aliments ecològics a Espanya, que es venen realitzant des de l'any 2011.

 

Descàrrega d'aquests estudis, en format pdf:

 

Baròmetre de percepció i consum dels aliments ecològics a Catalunya

Portada del Baròmetre de percepció i consum dels aliments ecològics a Catalunya 2010

El baròmetre estudia la percepció i el grau de coneixement i consum, així com els principals hàbits de consum dels aliments ecològics a Catalunya. Els seus resultats s'han extret de 1.600 entrevistes telefòniques, representatives de la població catalana a partir dels 16 anys.

El baròmetre neix com una de les actuacions incloses en el Pla d'Acció per al'alimentació il'agricultura ecològiques, i es centra en definir els perfils dels compradors i analitzar el coneixement dels aliments ecològics entre la població, la informació sobre els aliments ecològics, inclosa la rebuda en escoles i menjadors públics. També s'analitzen els consumidors i els compradors de productes ecològics, els que coneixen i no consumeixen aliments ecològics i els que no els coneixen.

Descàrrega de l'informe, en format pdf:

 

Baròmetre de consum i de percepció dels productes biològics a França

Portada del barometre de consum eco a França

L'octubre de 2003, l'Agència Bio (Agència francesa per al desenvolupament i la promoció de l'agricultura biològica) va llançar el primer baròmetre de la percepció i del consum dels productes biològics a França. Els seus objectius són: observar l'evolució de les actituds dels francesos davant dels productes biològics any darrere any, definir les característiques, els impediments i les motivacions del consum d'aquests productes, així com, avaluar la seva imatge i percepció, i també mesurar la notorietat dels diferents segells i logos biològics que existeixen en el mercat dels productes biològics.

Descàrrega dels baròmetres des del 2008, en format pdf:

 

Guia vermella i verda d'aliments transgènics de Greenpeace

portada_guia_greenpeace

Greenpeace ha editat la 5a. edició d'aquesta guia, en la qual hi ha dos llistes:

  • una verda, que inclou aquells productes els fabricants dels quals han garantit a Greenpeace que no utilitzen transgènics -ni els seus derivats- en els seus ingredients o additius
  • i una vermella, que inclou aquells productes pels qual Greenpeace no pot garantir que no continguin transgènics

 

Descàrrega de la guia, en format pdf:

 

Anàlisi del consum ecològic organitzat

portada_EcoJust

Aquest estudi, que va ser encarregat per la Xarxa de Consum Solidari, elaborat per Guillem Tendero i Marc Badal, i coordinat per Xavier Latorre, considera algunes característiques del sistema cooperatiu de consum ecològic, amb l'objectiu de buscar un major acostament entre aquest moviment social i el de comerç just. El diagnòstic es va realitzar tenint en compte tres tipus de cooperativa o grups de consum segons el seu enclavament geogràfic: en grans ciutats (Barcelona), en ciutats mitjanes (Alacant) i en zones rurals (Castelló).

Consulta aquest estudi clicant en el següent enllaç a l'espai web d'issuu:

 

Baròmetre de Percepció i Consum d'Aliments Ecològicos de Galícia

Barometre_Galicia_2010

El Centre Tecnològic Agroalimentario de Lugo (CETAL) i el Consell Regulador de l'Agricultura Ecològica de Galícia presenten el primer Baròmetre de Percepció i Consum d'Aliments Ecològics de Galicia, corresponent a 2010, realitzat segons una enquesta i un procediment similar al que s'utilitza a Catalunya i a França.

Descàrrega de l'arxiu, en format pdf:

 

Mon carnet d'adresses bio en Pays Catalan

13_AdressesBioCat_CivamBiO

El CIVAM BIO 66, amb el suport del Consell General del Departament francès dels Pirineus Orientals, ha editat una guia dels productors d'aquest departament,  punts de venda directa, informació del mercat bio de Perpinyà, turisme en granges ecològiques i botigues d'aliments ecològics.

Descàrrega de la guia, en format pdf:

 

Article sobre el consum de productes ecològics

portada_revista_mercasa

L'empresa nacional MERCASA edita la revista "Distribución y Consumo", que es publica des de 1991 amb caràcter bimestral, els continguts de la qual aporten dades, idees i reflexions sobre el futur del comerç i l'evolució dels grans sectors de consum.

En el número 99, corresponent a maig-juny de 2008, apareix un estudi sobre el consum de productes ecològics, les autores del qual són Carmen Fuentes i Elena López de Coca (de la Dirección General de Industria y Mercados Alimentarios, Ministerio de Medio Ambiente, Medio Rural y Marino).

Descàrrega de l'article, en format pdf:

 

Guia per a consumidors i productors: L'Agricultura Ecològica a les Terres del Sénia i l'Ebre

Guia 2008 ADV ECO Montsià Baix Ebre

L'Agrupació de defensa vegetal (ADV) de Producció Ecològica del Montsià - Baix Ebre (visitar web), amb el suport del Departament d'Agricultura, Alimentació i Acció Rural, han editat aquesta interessant guia informativa adreçada a consumidors i productors.

Descàrrega de la guia, en formaty pdf:

 

Observatori del consum i la distrubició alimentària. Monogràfic Productes Ecològics

portada_observatori_consum_mapa

El MAPA edita aquest estudi de mercat sobre el consum i la distribució dels productes ecològics a Espanya, la investigació del qual ha realitzat l'empresa Institut Cerdà durant el tercer trimestre de 2007.

L'objectiu principal d'aquesta investigació és obtenir variables qualitatives i quantitatives sobre els hàbits de consum de la població i les tendències de la distribució dels productes alimentaris, potenciant la distribució i els temes monogràfics respecte l'estudi anterior.

Descàrrega de l'informe, en format pdf:

 
Data d'actualització: 14.08.2017